آشنایی با آقای زاهد بهوند پیشکسوت کانونهای سراسری

آقای زاهد بهوند رئیس سابق کانون کارمندان بازنشسته صنعت نفت شاهین شهر مصاحبه ای انجام داده است که در زیر ملاحظه می فرمائید.

به عنوان سوال نخست لطفا از پیشینه کاریتان بفرماید.

زاهد بهوند هستم در شهرستان آغاجاری متولد و از از سال ۱۳۴۰ وارد آموزشگاه حرفه ای شده و در سال ۱۳۴۳ وارد صنعت نفت شدم. شروع به کارم در صنعت نفت از همان سال ها در اداره تعمیرات اهواز بوده و همواره در کنار کارم در تیم شاهین اهواز زیر نظر استاد جاسم اهل یرف مشغول به ورزش فوتبال بودم. پس از دو سال و اندی به آغاجاری منتقل و در اداره بهره برداری شروع به کار کردم و همراه کار درس هم می خواندم به علت نوع کارم در راه اندازی کارخانه های مارون ۲ و مارون ۳ امیدیه اهواز نیز حضور داشتم. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران وارد کارخانه های بهره برداری شده
و به همراه همکاران آنها را راه اندازی کردیم. در این زمان رئیس بخش کرنج و پارسی شدم که پس از سه سال اداره جدیدی تاسیس شد به نام اداره تاسیسات تقویت فشار و تزریق گاز که بنده مسئول این اداره شده و واحدهای ۵۰۰، ۳۰۰، ۲۰۰ و ۶۰۰ کرنج در زمان آقای آقازاده افتتاح شدند. پس از آن واحدهای ۴۰۰، ۱۰۰ و ۷۰۰ پارسی و در تعقیب آنها واحدهای مارون ۲، رامشیر، منطقه تفکیک پازنان و رگ سفید ۱ و پازنان تزریق افتتاح شد که این واحدها در زمان آقای مهندس زنگنه بوده و در نهایت قبل از بازنشستگی واحد تزریق ۴ آغاجاری را آماده راه اندازی کردیم و در تاریخ ۱۰/۹/۱۳۸۳ به درجه بازنشستگی مفتخر شدم.

معنی صنفی کانون چیست؟

هدف از تشکیل کانون صنفی که دارای شخصیت حقوقی بوده حفظ و صیانت حقوق مادی، معنوی و رفاهی جامعه اعضای کانون می باشد. از این رو، ایجاد هماهنگی و انسجام هرچه بیشتر بین اعضاء در جهت تقویت همکاری، مسرت و ایجاد زمینه نشاط در آنان و ارتباط تنگاتنگ و مستمر بین اعضاء از رسالت های کانون است. کانون تشکلی است صنفی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی که دارای اساسنامه کاملی بوده؛ درکانون کارمندان بازنشسته شاهین شهر تعداد ۲۵۷۰ نفر عضو دارد که در این عده مدیران، روسا و کارمندان بسیار کارآمدی وجود دارد.

در کانون شاهین شهر چه کمیته هایی فعالیت دارند؟

در این کانون چهار کمیته فعالیت چشم گیر دارند که عبارتند از مددکاری و درمانی، ورزشی، گردشگری و فرهنگی و هنری گروه ۱: مددکاری مشتکل از سه نفر از کانون یک نفر از نمایندگی صندوق و یک خبرنگار کانون و یک نفر از هیات مدیره بوده که بیش از صد نفر مددجو را به صورت نوبتی هر هفته سه شنبه سه خانواده را ویزیت کرده و کلیه امکانات که با همکاری و هزینه نمایندگی محترم صندوق و رئیس محترم منطقه ۳ صندوق ها بعهده دارند تا انتها پیگیری می کند در این رهگذر در صورت هر گونه بن بست برای مددجویان به وقوع به پیوند و کانون به عنوان مرجعی قانونی برای کمک به آنها وارد عمل می شود و تاکنون این چنین بوده است. همه مایحتاج آنها تاکنون به آنها داده شده است. در این کانون همه گروه مددکار داوطلبانه باضافه هفت نفر که با مسئولیت خانم موسوی مسئول انجمن بانوان پیام رسان سلامت برای همکاری و همیاری مددجویان زیر نظر آقای مرادیان زاده انجام وظیفه می کنند. گروه ۲: ورزشی، در این گروه رشته های کوهنوردی با بیش از ۷۰ نفر، فوتسال با ۶۵ نفر، شطرنج با بیش از ۳۰ نفر، تنیس روی میز زن و مرد بیش از ۲۰ نفر، وزنه برداری تعداد ۴ نفر که همه این تیم ها مسئولیت آنها بعهده آقای فریدون لقمان فوتبالیست خوشنام تیم ملی زمان گذشته که همه هماهنگی ها به عهده دارد و زیر نظر مستقیم معاون رئیس هیات مدیره انجام وظیفه می کنند. همه تیم ها دارای سرپرست و مربی بوده که مستقیما ً زیر نظر آقای لقمان با بهترین نوع ممکن به فعالیت مشغول هستند.
در اردیبهشت سال جاری تعداد ۲۴ نفر از ورزشکاران جهت مسابقات تنیس، شنا، تیر اندازی به مشهد مقدس اعزام شدند که بیشتر رشته های شنا و تنیس را با کسب مدال طلا، نقره و برنز کسب کردند. در آذر ماه ۹۵ هم تعدادی از ورزشکاران بازنشسته به کرمانشاه جهت مسابقات تنیس، شنا و تیر اندازی اعزام شده که خوشبختانه با کسب رتبه های اول، دوم و سوم به منطقه بازگشتند. در اسفند ماه ۹۵ تعداد ۳۰ نفر به بندرعباس اعزام شده، در اردیبهشت ۹۶ تعدادی از ورزشکاران تنیس و شطرنج و شنا و دارت به مشهد مقدس اعزام شدند و در شهریور ۹۶ تعداد بیشتر از ۳۰ نفر از فرزندان بازنشستگان در کرج اعزام که حائز کسب مدالهای طلا، نقره و برنز شدند. گروه ۳: گردشگری، این گروه مشتمل از ۵ نفر همکار داریم که کلیه کارهای گردشگران را مراقبت می کنند این کانون در سه حوزه دورن شهر، برون شهر و خارج از کشور برای گردشگرها تور تدارک دیده که خوشبختانه همگی با مراقبت همراه گردشگرها که از سوی کانون آنها را همراهی می کنند به بهترین نحو ممکن با توجه به نظر سنجی که از گردشگرها به صورت کتبی گرفته می شود انجام پذیرفته است.در تاریخ ۱۸/۹/۹۵ تعداد ۴۰ نفر در تاریخ ۱۱/۱۰/۹۵ تعداد ۴۴ نفر، در تاریخ ۱۲/۳/۹۶ تعداد ۳۰ نفر، و در تاریخ ۲۵/۶/۹۶ تعداد ۸۵ نفر در داخل کشور و در تاریخ ۱۲/۵/۹۶ تعداد ۳۶ نفر به خارج از کشور اعزام شده اند. گروه: کمیته فرهنگی و هنری، این کمیته متاسفانه خیلی فعالیت چشمگیری ندارند چون مکانی برای کتابخانه، سمینار، آموزش و استعدادیابی نداریم، قفسه کوچکی در قسمت امور اداری وجود دارد که تعدادی کتاب در آن جای دارد و خیلی کم مراجعه کننده داریم که به همان دلیل که عرض شد قابل ذکر نیست، امیدواریم با تغییراتی که کمبود فضای کانون در حال حاضر دارد بتوانیم این کمیته را همچون دیگر کمیته ها فعال نماییم. عمده نیازهای بازنشستگان چیست؟ تلاش های خوبی تا کنون برای رفع نیازهای بازنشستگان انجام شده است. اهم نیاز ها، سرگرمی بازنشستگان، مکان های ورزشی، بهداشت و درمان که به علت کهولت سن خیلی ضروری به نظر می رسد و از مکان های تفریحی محمودآباد، زائرسرای مشهد مقدس و یا استراحتگاه چغاخور که خوشبختانه این آخری در حال محقق شدن است.

 قدیمی ترین اعضای کانون چند نفر و میزان تحصیلات در چه حدی است؟

این کانون دارای بیش از۴۰ نفر عضو بالای ۹۰ سال را دارد اعضای کانون دارای سواد آکادمیک هستند و مسئولیت های بالایی در رده مدیریت داشتند. بیشتر این اعضاء در زمان جنگ تحمیلی جان فشانی هایی از خود کردند تا اقتصاد مملکت عزیزمان از رونق نیافتد.

اعضای هیات مدیره و بازرس کانون و سمت های اجرایی آنها را نام ببرید؟

ج: این کانون با بیش از ۲۵۷۰ نفر عضو دارای ۵ هیات مدیره و یک بازرس و سه منشی اداری و دو آبدارچی می باشد . آقایان راه علی عزیزی نادیان معاون رئیس هیات مدیره، صفر کیکاوسی نژاد مدیر داخلی، عبد الرضا لک مدیر مالی، عزیز حیاتی دبیر کانون و محمدرضا فروغی بازرس، همچنین خانم ها محمدی سروی، باغستانیان و شکرریز امور اداری و آقایان بهمنی و خالدی نیروی های خدمات کانون هستند. در روز بیش از ۲۵۰ نفر به کانون جهت رفع مشکلات رفاهی، ورزشی، گردشگری و مددجویی که خوشبختانه همکاران این حقیر باروئی گشاده و صحه صبر در حد توان در رفع مشکلات آنها کمک می کنند؛ تعداد مراجعه همکاران به حدی است که از منظر پذیرایی و فضا محدودیت های ایجاد می شود اما همکاران کانون با بضاعت موجود ارائه خدمات می دهند.

چه پیامی برای مسئولان دارید؟

ضمن تشکر از زحمات هیات رئیسه و هیات مدیره و مسئولان صندوق تقاضای ارتباط بیشتر بین کانون و صندوق ها برای رفع مشکلات اعضای صندوق های بازنشستگی را در حد قانونی مثل ورزشی، درمانی و مالی و علی الخصوص مشکل شرکت های هجده گانه را جهت کسب حق و حقوقی آنها دریغ نفرمایید تا به موقع معیشت، بن و سایر مطالبات آنها به موقع پرداخت شود.

چه پیامی برای همکاران بازنشسته دارید؟

دوستان عزیز بنده می دانند که این مملکت دارای قانون و قوانینی مترقی می باشد و همانگونه که در دیر کرد پرداخت حقوق شهریور آن گونه قانونمند با موضوع پرداخت حقوق برخورد کردند، دیدن چگونه کانون و صندوق ها پیگیر حقوق آنها بودند که به لطف پروردگار با احضار مسئولان شرکت ها در صندوق بازنشستگی آنان هدایت به پرداخت حقوق شدند، لذا ضمن قدردانی از این عزیزان و همه کارکنان صندوق ها؛ مجددا ً آنها از صمیم قلب از همه اعضای محترم کانون تشکر و قدردانی می نمایم. انشالله در همه کارها موفق، سلامت و موید باشند.

 و کلام آخر ؟

کلامی جز سرافرازی ایران اسلامی و صحت و سلامتی همه کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت ندارم؛

این مصاحبه مربوط است به ۳۰ مهر ماه سال ۹۶

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *