کلاهبرداری به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر

 

کلاهبرداری به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر

صندوق بازنشستگی صنعت نفت تا پیش از تصویب ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت (مصوب سال ۱۳۹۱)، فاقد اساسنامه بود؛ اما پس از آن که مشخص شد صورت‌های مالی آن دارای ابهام است، قانون گذار تدوین اساسنامه برای این صندوق را الزامی کرد.
هر دو اساسنامه بدون کسب تکلیف از مجلس، تصویب شد

برای صندوق بازنشستگی نفت، یک اساسنامه در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید اما چون در قانون مرجع تصویب اساسنامه مشخص نشده بود و مسئولان وقت وزارت نفت، بدون دریافت تفسیر قانون از مجلس، آن را تصویب کرده بودند، با حکم دیوان عدالت اداری باطل شد و اساسنامه دیگری در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید.

به گفته کارشناسانی نظیر ابراهیم رادوافزون، عضو سابق هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت، اساسنامه مصوب سال ۱۳۹۸ نیز از نظر هویتی و مالی، ایراد دارد؛ زیرا وزارت نفت بدون دریافت نظر مجلس، هیئت وزیران را مرجع تصویب اساسنامه اعلام کرده و این ابهامات، منشأ وقوع تخلفات مالی است.

به عقیده او، یکی از این تخلفات، مربوط به کلاهبرداری به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر از شرکت قیرسازی نفت جی وابسته به این صندوق است که توسط حمید باقری درمنی مشهور به سلطان قیر انجام شده که پس از اعدام او در تاریخ یکم دی سال ۱۳۹۷ نیز مشخص نیست که چه میزان از این مطالبات به صندوق بازنشستگی نفت برگشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *