پول بازنشستگان صنعت نفت در نفت سپاهان چگونه هزینه می‌شود؟/ نگرانی از ویرانه‌شدن نفت سپاهان شدت گرفت!

پول بازنشستگان صنعت نفت در نفت سپاهان چگونه هزینه می‌شود؟/ نگرانی از ویرانه‌شدن نفت سپاهان شدت گرفت!

ماجرای نگرانی از وضعیت شرکت نفت سپاهان تنها به طرح دغدغه برخی از کارشناسان برنمی‌گردد؛ این روزها نگرانی از آینده مبهم این شرکت ناشی از تصمیمات غلط تا جایی پیش‌روی کرده که…

به گزارش پژواک به نقل از نفتی ها /ماجرای نگرانی از وضعیت شرکت نفت سپاهان تنها به طرح دغدغه برخی از کارشناسان برنمی‌گردد؛ این روزها نگرانی از آینده مبهم این شرکت ناشی از تصمیمات غلط تا جایی پیش‌روی کرده که برخی از نمایندگان مجلس با طرح سوالاتی در خصوص تصمیمات مدیریتی اخیر این شرکت، از وزیرنفت خواستار پاسخی شفاف شده‌اند؛ نتیجه حداقل یکی از این نامه بهارستانی‌ها نیز پاراف وزیر برای رئیس صندوق بازنشستگی نفت یعنی شخص اصلی انتصاب مدیرعامل نفت سپاهان و مسوول اصلی این انتصاب جهت پاسخگوئی شفاف به ابهامات مطروحه بوده که ظاهرا این نامه نیز برای مدیرعامل نفت سپاهان پاراف گردیده تا پاسخی شفاف به سوالات داده شود؛ درحالیکه بسیاری از کارشناسان نحوه رفتار آقای رئیس در مقابل مدیرعامل این شرکت را حمایتگرانه توصیف می‌کنند و معتقدند مدیری که حافظ منافع بازنشستگان نفت است حداقل کاری که می‌توانست در مقابل مسوولیت انتصاب مدیرش در یک شرکت و طرح ابهامات موجود انجام دهد تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب در صندوق و مستقر کردن آنان در نفت سپاهان جهت بررسی ابهامات طرح شده بوده که این امر صورت نگرفته است!
با اینحال مشکلات امروز نفت سپاهان و ابهامات مطرح شده در خصوص تصمیمات مدیریتی این شرکت را اگر کنار بگذاریم؛ باید به افت سود ۱۶ درصدی این شرکت در تابستان امسال به نسبت سال گذشته اشاره کنیم! در حالیکه رقبای همین شرکت در مدت مشابه به رشدهای قابل تاملی چون رشد ۳۵ درصدی نفت بهران و ۲۳ درصدی نفت ایرانول رسیده‌اند. شاید همین آمار مستند کافی باشد برای زیرسوال بردن مدیریت این شرکت حداقل در تابستان امسال با اینحال این آمار اگر هم گویا نباشد باید به از هم پاشیدگی هیات مدیره این شرکت اشاره کنیم که هم اکنون ظاهرا ۳ نفره برگزار می‌گردد ، یا از آن هم بگذریم باید به استخدام‌های بی ضابطه اشاره کرد؛ از استخدام دختر یکی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت گرفته تا پسر یکی از نمایندگان مجلس که ازقضا شهری که نماینده آن است برای برخی از مدیران ارشد صندوق بازنشستگی نفت و نفت سپاهان بسیار آشناست!
از سفرهای خارجی مدیرعامل هم باید گفت؛ سفر به ایتالیا،اتریش و … که البته لازم است از آقای مدیرعامل دستاورد این سفرها پرسیده شود تا حداقل بازنشستگان صنعت نفت بدانند که نتایج این هزینه‌ کردن ها برای سفر مدیرعامل چه بوده است؟
ازاینکه برخی از کارشناسان تاکید دارند دلیل افت سود این شرکت را باید در بخش صادرات و ضعف نبود استراتژی مدون و مشخص جستجو کرد هم می‌گذریم؛ اما قطعا باید بپرسیم دلیل حذف عاملین توزیع روغن و ایجاد شرکت انحصاری کیمیا اس پی دی و از دست رفتن حدود ۴ هزار شغل آنهم در چنین شرایط اقتصادی توسط آقای مدیرعامل چه بوده است؟ آنهم شرکتی که نبود نظارت مشخص بر عملکرد آن و حمایت‌های فعلی ناشی از نوپا بودن آن می‌تواند منجر به خطر ایجاد فساد و تبانی گردد و همین امر لطمه ای بزرگ برساختار این شرکت خواهد بود! یا سوالی بهتر کدام یک از شرکت‌های روانکار کشور عاملین فروش را حذف و شرکتی بنا کرده که نتایج مثبتی داشته که نفت سپاهان به یکباره به فکر چنین استراتژی افتاده است؟
از شنیده‌های دیگر هم می‌گذریم؛ اینکه برای اسکان آقای مدیرعامل و رهن خانه در تهران چقدر از جیب بازنشستگان نفت هزینه شده یا خرید مواد افزودنی پر از ابهام بوده یا مهمتر دلیل کم فروشی روغن چه بوده همه اینها را قراراست به صلاحدید رئیس صندوق بازنشستگی نفت، خود آقای مدیرعامل نفت سپاهان به یکی از نمایندگان مجلس پاسخ دهد !! و منتظر پاسخ منطقی آنان می‌مانیم. اما یک سوال از آقای رئیس صندوق بازنشستگی؛ آقای رئیس تا چه زمانی قراراست بازنشستگان صنعت نفت تاوان اعتماد شما به یارانتان را پس بدهند؟ نحوه عملکرد مدیرعامل این شرکت به اندازه کافی بنابرآمارهای سود و زیان و میزان تولید برای تغییری بزرگ در این شرکت کافی نیست؟ یا شاید منافع بازنشستگان صنعت نفت و مهمتر منافع ملی در مقابل صلاحدید شخصی شما چیزی نیست؟ کمی خوشبینانه‌تر فکر می‌کنیم شاید افت ۱۶ درصدی سود یک شرکت متعلق به بازنشستگان خدوم نفت طی سه ماه برای شما رقمی محسوب نمی‌شود؟ آقای رئیس می‌دانید این روزها کارشناسان تنها راه نجات نفت سپاهان را تغییر بزرگ در تیم مدیریتی فعلی می‌دانند؟ شما چه فکر می‌کنید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *