نیروی انسانی صندوق بازنشستگی صنعت نفت

نیروی انسانی صندوق بازنشستگی صنعت نفت

✍️ یادداشت رسیده
    ابراهیم فولادوند

با سلام و عرض ادب
در ارتباط با نیروی انسانی اداره امور صندوق های بازنشستگی،  پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت( با عنوان اختصاری صندوق )و استفاده از فرزندان واجد شرایط باز نشستگان در شرکت ها و موسسات سهامی صندوق، پیشنهادات مشروحه ذیل ارائه می گردد:
۱-  نیروی انسانی اداره امور صندوق :
باتوجه به تاریخچه مختصر سازمان بازنشستگی کشوری و صندوق باز نشستگی مربوط، به شرح زیر
و از آنجا که صندوق نفت از بدو تاسیس ( سال ۱۳۲۶ زمان حاکمیت شرکت نفت ایران و انگلیس ) تا کنون( بیش از ۷۰ سال) کارکنان اداره کننده این صندوق از میان کارکنان رسمی شرکت ملی نفت و از بودجه شرکت های مشارک صندوق تامین می شده است . به همین سبب در ۲۵ درصد کسور بازنشستگی ( ۶درصد سهم کارمند و ۱۹ درصد سهم کارفرما ) بابت حقوق و هزینه های نیروی انسانی صندوق هیچگونه درصدی پیش بینی نشده است .
بنابراین سهم ۲۵ درصد کسور منحصراً به تعهدات صندوق در پرداخت مستمری به بازنشستگان و باز ماندگان واجد شرایط ارتباط داشته و فقط در این خصوص مجوز مصرف دارد .
  با عنایت به‌ مراتب فوق، استقلال مالی و اداری صندوق منافاتی با پرداخت هزینه های نیروی انسانی صندوق توسط شرکت ها / مدیریت های مشارک ندارد .
اقدامات  فعلی صندوق در کارمند رسمی زدایی و بکارگیری بازنشستگان نفتی و غیر نفتی و پرداخت هزینه کارکنان و ابنیه وتجهیزات  دفاتر نمایندگی ( که عمده فعالیت آنها در بخش درمان و تسهیلات رفاهی در حوزه تعهدات کارفرمایان مشارک صندوق ،تعریف می شود ) و سایر هزینه ها، از محل اندوخته های کسور ۲۵ درصد صندوق  فاقد مجوز قانونی است .

پیشنهاد :

بکارگیری نیروی انسانی اداره امور صندوق و هزینه های مربوط کمافی السابق به عهده کارفرمابوده و ساختار سازمانی و  کارکنان رسمی / غیر رسمی صندوق توسط وزارت نفت و از بودجه کارفرمایان عضو مشارک صندوق  تهیه و تامین گردد.
برای کاهش هزینه های دفاتر نمایندگی صندوق، بسیاری از خدمات موضوعه می تواند توسط امور اداری شرکت های نفتی خاصه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در اقصا نقاط کشور و استفاده از نرم افزارهای درخواست / اقدام برخط ، انجام شود.
توضیح : در صورتیکه طبق بررسی گروه حقوقدانان خبره نفت پیشنهاد فوق فاقد مجوز قانونی باشد . اختیار بکارگیری نیروی انسانی و تعیین بودجه اداره امور آن بایستی در وظایف هیات امنای صندوق پیش بینی و بابت جبران هزینه خدمات ذکر شده، در میزان ۱۹ درصد سهم کسور کارفرمایان، تجدید نظر لازم صورت گیرد .( اگرچه استفاده از روش قدیم الزمان فوق در این خصوص، بسیار به صرفه و صلاح برای صندوق و کارفرمایان ارزیابی می شود .)
۲- بکار گیری فرزندان کارمندان بازنشسته  بازماندگان :
با توجه به بحران اشتغال و نا توانی و استیصال بازنشستگان در کمک به اشتغال، ازدواج و تامین مسکن فرزندان خود . ازآنجا که موجودیت صندوق،  حاصل ده ها سال عمر ارزشمند پیشکسوتان صنعت نفت خاصه بازنشستگان عضو
صندوق محسوب می شود. یکی از تعهدات صندوق می تواند کمک به اشتغال فرزندان صاحبان اصلی صندوق باشد .
پیشنهاد می شود، مدیریت  صندوق بانک اطلاعات نیازمندیهای نیروی انسانی شرکت ها و موسسات سهامی و تحت پوشش خود را تهیه و شرکت ها و موسسات مزبور را مکلف نماید ابتدا نیازمندی های نیروی انسانی خود را از میان فرزندان واجد شرایط کارمندان بازنشسته /خانواده بازماندگان صندوق انتخاب و تامین نماید .
واحد پیگیری و پایش اجرای این سیاست در صندوق ایجاد واز این طریق اقدامات شرکت ها و موسسات مورد نظر را رصد و کنترل های لازم در تحقق هدف تعیین شده را به عمل آورد .
پانوشت : تاریخچه سازمان بازنشستگی کشوری :
پس از تصویب قانون استخدام کشوری در تاریخ  ١٣۴۵/٠٣/٣١ به موجب ماده ٧٠ قانون مزبور اداره کل بازنشستگی با کلیه دارائی و موجودی صندوق بازنشستگی و اسناد و اوراق و بودجه وتعهدات خود از وزارت دارائی منتزع و تابع سازمان اموراداری واستخدامی کشور گردید و براساس اصلاحیه ماده مذکور از اول سال ١٣۴۵ صندوق بازنشستگی کشوری به صورت موسسه ای مستقل وابسته به سازمان اموراداری و استخدامی کشور تشکیل گردید . با ادغام سازمانهای اموراداری و استخدامی کشور و برنامه وبودجه در تاریخ ١٣٧٨/١٢/١١ تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، صندوق بازنشستگی کشوری نیز یکی از موسسات تابعه این سازمان شد ، با تصویب قانون نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی در تاریخ ١٣٨٣/٢/٢١ و به موجب تبصره ٢ ماده ١٧ این قانون ، صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور منتزع و تابع وزارت رفاه وتامین اجتماعی گردید و توسط صندوق بازنشستگی کشوری اداره میگردد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *