رمزگشایی از جعبه سیاه صندوق‌های بازنشستگی

رمزگشایی از جعبه سیاه صندوق‌های بازنشستگی

با سرک کشیدن به سایت صندوق متوجه می‌شوید که حاج صادق مسوول رسیدگی به این امور خرد شده و در حاشیه قرار گرفته است و عملاً تنها ریاست ساختمان صندوق در خیابان نجات الهی در اختیار اوست و …

نفتی ها / صندوق بازنشستگی صنعت نفت این روزها حال و روز خوشی ندارد.عبدالحسین بیات اگر چه این روزها تمام تلاشش را می‌کند تا عملکرد حضور چند ماهه‌ خودش در صندوق را با فعالیت های پر رنگ رسانه‌ای به افکار عمومی و بازنشستگان نفت مثبت عرضه کند اما اخبار واصله از درون جلسات داخلی صندوق‌ها نشانه و سیگنال های دیگری را ارسال می کند.
دراین بین اگرچه با امدن بیات ریاست صندوق‌ها دوباره به حاج صادق رییس پیشین این صندوق‌ها در دوره نصرت رحیمی رسید؛ اما چون به زعم برخی‌ها، امور بازنشستگان مانند خدمات درمانی، ارائه تسهیلات، مسایل مرتبط با بیمه و سر و کله زدن با بازنشستگان چیزی جز دردسر ندارد لذا با سرک کشیدن به سایت صندوق متوجه می‌شوید که حاج صادق مسوول رسیدگی به این امور خرد شده و در حاشیه قرار گرفته است و عملاً تنها ریاست ساختمان صندوق در خیابان نجات الهی در اختیار اوست و این عبدالحسین بیات است که تمایل دارد مدیریت اصلی امور را در دست داشته باشد.
اما مهمتر از ساختمان صندوق در خیابان طالقانی، مدیریت ساختمان دیگر این نهاد در میدان شیخ بهایی است.جایی که شرکت سرمایه گذاری اهداف قرار دار‌د و برای همه از همه جا مهمتر و شیرین‌تر است.
شرکت سرمایه گذاری اهداف در واقع مالکیت کل پروژه‌های صندوق را در اختیار دارد و شریان اصلی مالی صندوق به حساب می‌آید. شرکتی که مدیرانش در ادوار گذشته و امروز تمایل داشته و دارند که کمتر از آن‌ها حرفی به میان بیاید.
این شرکت جایی است که نصرت رحیمی تمایل داشت به جای نشستن در ساختمان جنوب شهر صندوق، صندلی ریاستش را در بالاترین طبقه این ساختمان ده طبقه قرار دهد و بالای شهر نشین باشد تا مدیریتش بر اهداف را از نزدیک‌ترین فاصله ممکن اعمال کند. درست همان جایی که شنیده می‌شود بیات نیز این روزها ترجیح می‌دهد بیشتر وقتش را در آنجا سپری کند.
جایی که به اذعان بسیاری از کارشناسان، همیشه جعبه سیاه صندوق‌های بازنشستگی نفت بوده و هیچ گاه رمزگشایی درستی از آن نشده است.

پس از حضور بیات در راس امور اهداف، حاجی‌پور ریاست این گروه را برعهده گرفت که گویا با جستجوی نام وی در صفحات روزنامه رسمی کشور سابقه چندان روشن و دقیقی از او به دست نمی‌آید جز عضویت در هیات مدیره چند شرکت تولید کاشی و چینی مانند چینی سازی البرز و شرکت منحل شده سهیل کاشی در سال۱۳۸۴.

جالب اینجاست که “ح-ب” یکی از معاونان تازه منصوب شده در شرکت اهداف نیز سال‌ها پیش در سهیل کاشی با مدیر فعلی این شرکت همکار بوده است. 
دراین بین از حاجی‌پور علاوه بر موارد فوق و یک موسسه حسابرسی که با دوستانش تاسیس کرده و چندعضویت در هیات مدیره‌های شرکت‌های غیر مرتبط با حوزه نفت و انرژی یا سرمایه گذاری، سابقه چندانی به چشم نمی‌آید.این درحالی است که برخی از کارشناسان با گلایه از نحوه انتخاب مدیرعامل این هلدینگ تاکید دارند:شرکت بزرگی مانند اهداف که عمده فعالیت هایش مرتبط با حوزه‌ی انرژی و صنعت پتروشیمی است نیازمند سکانداری است که علاوه بر تسلط بر حوزه‌های پولی و مالی از اندک دانش و تخصص در حوزه‌های مرتبط با نفت و انرژی نیز برخوردار باشد.
دراین راستا برخی از کارشناسان اعتقاد دارند:دلیل این انتخاب تابع بودن بی چون و‌ چرای مدیرعامل اهداف در تمام عرصه‌ها بوده تا جاییکه هم اکنون به نظر می‌رسد بیات عملا توانسته سکان هدایت اهداف را در دستان خودش بگیرد و به عقیده برخی گوش شنوایی برای شنیدن نصیحت دلسوزان وجود نداشته باشد.
برای همین است که حسب شنیده ها این روزها حاجی پور مانند حاج صادق در صندوق درگیر مدیریت ساختمان اهداف است و سایر امور کلان شرکت اهداف را بیات شخصاً هدایت می‌کند. اما شنیده می‌شود هم اکنون بیات یکی از نزدیک ترین افراد به خودش را به عنوان مدیرعامل سایه در اهداف گمارده است.
برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ذبیح الله نعیمی، مدیر اسبق مالی شرکت صنایع ملی پتروشیمی در زمان ریاست بیات بر این شرکت که نام این ۲ در ماجرا واگذاری پتروشیمی باختر به هم گره خورده است، مهره اصلی بیات در اهداف است و اکنون عملاً ، این شخص بیات و نعیمی هستند که بر تمامی اقدامات مالی و عملیاتی تمام شرکت‌ها و پروژه‌های اهداف نظارت دارند.
نکته مبهم ماجرا اما دقیقا همینجاست که پس نقش ولی الله حاجی پور، مدیر عامل اهداف که حضوری در هدایت شرکت‌ها و پروژه‌ها ندارد در این شرکت چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟
به هرحال باید منتظر نشست و دید که مهندس عبدالحسین بیات به غیر از حضور در عرصه رسانه چه گزارش عملکردی از خود و حضور چند ماهه‌اش در صندوق ارائه می‌دهد، اما از همین لحظه باید به خاطر داشت که نمی‌توان تمام آمار و گزارش‌های صادر شده را صحیح و دستاورد او و دوستانش دانست و این وظیفه دلسوزان و صاحبان اصلی صندوق بازنشستگی نفت است که با ریزنگری و بررسی تمامی جزییات و بررسی وضعیت موجود به عملکرد او و تیمش نمره واقعی بدهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *